Žiju, žijem, elék, eu locuiesc, eu locuiesc!

27. dubna 2014 v 13:31 | Tuleň |  Moldova mea
Celý článek je psán velmi na rychlo a bez zasepřečtení.

...a tak se stalo, že jsem v Moldavsku. Nějaké informace o něm dodám později. Pro teď vám bude stačit jen to, že se nachází mezi Ukrajinou a Rumunskem a je to zvláštní malý stát, který nemá nic zásadního, má jednu separatistickou oblast, která funguje úplně sama, hlavní město se jmenuje Kišiněv (Chisinau) a já tam jedu na projekt na téma Nezaměstnanost v Evropě, který má - podle mě - hlavně za cíl, aby mladí Evropané zjistili, že ostatní Evropané jsou fajn lidi a měli se rádi. Kromě našeho týmu pěti Čechů a Moldavanů se setkáme také s Armény a Turky. Budu ráda, když na mě nebudete řvát, že vám neodpovídám na sms, že s vámi nechci někam jít. Byla by to pro mě náročná a drahá cesta. Děkuji

Jen do Moldavska není tak snadné, jako jet do Španělska. Informace o autobusech na internetu jsou zavádějící a dost odlišné od těch na nádražích a paní na nádraží si vycucává ceny z prstu. A autobus nejede podle daného řádu, ale podle toho, kam si lidi koupí jízdenku, takže řidič na začátku rozmyslí, jak vlastně pojede. Ceny jsou tak, že k Rumunsku to stojí nějakou částku a když se jede kamkoli do nebo za Rumunsko, jsou to 2000, které jsem platila já (do Chisinau - konečná (Moldavsko)- i kluk do Kluže - uprostřed Rumunska).

Autobus na sobě neměl žádnou extra značku, většina tlačítek a páček nefungovala a hrálo nám ruské rádio, které rychle za běhu vystřídala Ruská střílečka následovaná dalšími ruskými nebo rusky nadabovanými filmy, které nám hrály skoro celých 25 hodin jízdy.

Na začátku jízdy nám nečesky mluvící řidič vzal pasy a my se obávali, jestli je dostaneme zpátky. Nakonec dostali. V autobuse jsme utvořili českou sekci - my dva na projekt a jeden kluk jedoucí na výzkum právě do kluže.

V Brně na nádraží na záchodech chtěli 7 korun po holčičkách a 7 pro pány za použití klasického záchodu a 5 za použití pisoáru. V Brně jsme nabrali další 2 členy naší posádky a vyjeli jsme.

Chtěla jsem si prohlédnout krásy Slovenska, ale bohužel jsem si prohlédla jen hranice s Maďarskem, protože jsem celou cestu prospala.

Maďarsko se zdá jako jedna velká placka. Je to jako kdybyste koukali za obzor na moře, akorát to není modré, ale zelené.

Matka mi zabalila skvělou svačinu tak pro 30 osob; řízky, malé řízky, citróny, okurky, tyčinky slané, tyčinky sladké, čokolády a hromady dalších věcí. Cesta ubíhala!

Na Hranicích s Rumunskem jsme dlouho stáli. Poté přišli do busu policisté, zase nám vzali pasy a při čekání jsme se mohli rozhlédnout po hranicích. Byly tam takové malé polorozpadlé domečky, kde prodávali patrně nějaké základní věci a směňovali měny. Já se šla porozhlédnout dál, ale to už na mě pískal řidič, ať se vrátím, že tam nesmím.

Z Rumunska jsem toho taky moc neviděla. Ne, že bych nechtěla, ale už byla noc. Z toho co jsem vidět mohla, jsem si ale Rumunsko zamilovala a úplně mě dostalo. Obrovské osvícené kulaté domy, které vypadají spíše jako hrady a v každé malé vesničce osvícený kostel jako kráva. Ráno jsem poznala, že v tom budou klasicky velké sociální rozdíly, kdy vedle malých polorozpadlých domečků jsou paláce. Vesnice také rozhodně stojí za to. Povozy s koňmi jezdí vedle kamionů, najednou vidíte jednu krávu, za pár metrů další, pak pár koní a na vesnicích zvířata u každého domu. Ženy nosí šátky na hlavách.
To se jim však nedivím! Vedro takové, že by jeden padl! Vzhledem k tomu, že nám vyhrožovali, že bude zima, vzala jsem si 3 mikiny a 2 kabáty... Takže to to vidím na velmi zábavný výlet.

V Rumunsku byl hotel, co se jmenoval Star Lubricants.

Po noci jsme zastavili na nějakých hranicích. Zdálo se nám to moc brzo na to být na Moldavských hranicích... tak že bychom to vzali přes Ukrajinu? Ještě že to matka neví! Nakonec se zjistilo, že to byly hranice s Moldavskem a že jsme přijeli proto, že obě kontroly (oni kontrolují 2x na hranicích!! překvapení pro holku, co jezdí jen letadlem nebo v rámci EU) trvaly asi hodinu a cesta Moldavskem nebyla zrovna po dálnici. Často ani ne po asfaltu. To se zas tolik od Rumunska neměnilo. Od Maďarska to byl obří rozdíl! Jsem mohla spát jakkoli nalepená u okna a bez problému, nebo jsem si psala do deníčku a měla jsem to úhlednější než doma, ale jak jsme přejeli Rumunskou hranici, drncalo to tak, že jsem byla ráda, že se trefím na papír. Na hranicích jsem byla upozorněná, že se tam nesmí fotit. Měli tam nápis, ať nepodporujeme korupci a že jestli ji uvidíme, tak máme hned volat na udané číslo. Já viděla jen řidiče odnášejícího basu s Plzněmi.

Vítala jsem na Slovensku, v Maďarsku, v Rumunsku a najednou v Moldavsku volám za 42kč, příchozí volání 24kč, sms za 12 a mms za 9.

Chisinau má svoje vlastní pivo a vyžívají se v mozaikách. Mají je všude! A taky se často vidí uprostřed pole studna a u ní Ježíš. Taky je po cestě vidět miliony pomníčků. Každý jedenáctý Moldavan jezdí opilý. Moldavani nemají ruličku v toaletním papíře.

Dojeli jsme do Kišiněvu. Je to takové normální město. Mají tu takové zaprášené trolejbusy, díry v silnících, rozpadlé paneláky, ale i hezké domy a obrovské budovy.

Dostali jsme se do našeho hostelu, kde jednu noc pobudeme a zítra vyrážíme oficiálně na projekt. Mějte se hezky, snad budu podávat zprávy. Kdyby ne, tak stejně žiju!

1 člověk ohodnotil tento článek.